بازنمایی اسلام در فیلم های سینمایی غرب قبل و بعد از 11 سپتامبر؛ نشانه شناسی فیلم های محاصره و غیر قابل تفکر

پایان نامه
چکیده

اسلام و مسلمانان همواره در معرض توجه رسانه های گروهی بوده اند و این توجه پس از حادثه 11 سپتامبر سال 2001 بیشتر شد. این پایان نامه در صدد بررسی بازنمایی اسلام و مسلمانان در فیلم های سینمایی غربی است، برای نیل به این هدف ابتدا نظریه بازنمایی استوارت هال مورد نظر قرار گرفته و در ادامه مبحث نظری، دیدگاه ادوارد سعید و نظریه شرق شناسی او بررسی و به موضوع اسلام هراسی نیز اشاره شده است. در قسمت روش بر مبنای الگوی جان فیسک درمطالعه متون تصویری و همچنین الگوی کیت سلبی و ران کادوری، دو فیلم «محاصره» محصول سال 1998 و «غیر قابل تفکر» محصول سال 2010، بر اساس واحد تحلیل «نما» مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس سوال اصلی تحقیق؛ اسلام و مسلمانان در این فیلم های سینمایی چگونه بازنمایی شده اند نتایج یافته های تحقیق نشان می دهد که اسلام در این دو فیلم دینی خشن و موافق ترور بازنمایی می شود و مسلمانان به تصویر کشیده شده در این فیلم ها نیز انسان های خشنی هستند که طبق تعالیم دینشان به انواع سلاح ها مجهز می شوند تا دینشان را حفظ کنند. بر اساس یافته های به دست آمده در فصل چهار می توان گفت، اسلام و مسلمانان در هر دوره زمانی قبل و بعد از 11 سپتامبر به صورت منفی بازنمایی شده اند، ولی گفتمان «خودی» در حال حاضر که چندین سال از واقعه 11 سپتامبر 2001 می گذرد دستخوش تغییر شده است. پیش از این مفهوم خودی «غربی غیر مسلمان» بود، این بار به جایی که مسلمان/ عرب بودن محک تشخیص خودی و غیر خودی باشد، خود دین اسلام ملاک سنجش و جدایی خود و دیگری از یکدیگر شده است و «غربی مسلمان» نیز دیگری محسوب می شود. نتایج حاصله نشان می دهد تصویر «خودی» ها در این دو فیلم به عنوان افراد غیر مسلمان، تصویر افرادی پیشرفته، صلح طلب، منطقی و قرباتی تروریسم است که نسبت به مسلمانانِ خشونت طلب، بدوی، بی خرد و عامل تروریسم دارای برتری هستند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بازنمایی کالایی شدن روابط اجتماعی در فیلم های سینمایی

آثار هنری از جمله فیلم‌های سینمایی، ابزاری جهت بازنمایی و شناسایی گفتمان‌های موجود در هر جامعه‌ای بشمار می‌آید. فیلم‌های سینمایی با ژانر‌های مختلف از جمله اجتماعی، درام، دفاع مقدس یا جنگ دارای مفاهیم جدی و برآمده از متن جامعه و بازگوکننده کیفیات روابط اجتماعی و زندگی روزمره مردمان‌اند. این مطالعه به دنبال مطالعه بازنمایی کالایی‌شدن یا صبغه بازاری پیدا کردن روابط اجتماعی در فیلم‌های سینمایی در ب...

متن کامل

تحلیل نشانه‌شناختی بازنمایی تروریسم در سینمای هالیوود، قبل و بعد از 11 سپتامبر

در این پژوهش سعی شده است به تحلیل تصویر تروریست‌های عرب قبل و بعد از 11 سپتامبر در سینمای هالیوود پرداخته شود. از آنجا که از دهة 90 به بعد مسلمانان سوژة اصلی فیلم‌هایی با موضوعیت تروریسم بوده‌اند، با درنظرگرفتن 11 سپتامبر به‌عنوان تاریخی مهم در حملات تروریستی، یک فیلم از دهة 90 (قبل از 11 سپتامبر) و یک فیلم از سال 2001 به بعد که موضوع اصلی آن‌ها حملات تروریستی اسلام‌گراها بوده، انتخاب و تحلیل ش...

متن کامل

مطالعه نشانه شناختی بازنمایی زن در فیلم سینمایی ایران(مطالعه ی موردی فیلم های :سگ کشی، چهارشنبه سوری و کافه ترانزیت)

  این مطالعه درصدد است به برساخت معنایی و بازنمایی زن در سینمای ایران بپردازد. بر همین اساس، سه فیلم سینمایی سگ‌کشی، چهارشنبه‏سوری و کافه‌ترانزیت به عنوان میدان و نمونه مطالعه بر اساس روش نمونه‏گیری هدفمند انتخاب شده‏اند. چارچوب نظری این مطالعه مبتنی بر نظریه‏ی بازنمایی است و از روش تحلیل نشانه‏شناختی نیز برای تحلیل و تفسیر داده‏ها استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، از آن‌جا که قدرت به‏طور...

متن کامل

شیوه های بازنمایی مصرف در فیلم های سینمایی دوره سازندگی

از رویکرد جامعه شناختی، فیلم ها تصورات ما درباره مسائل بنیادین اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بازنمایی می کنند و به شیوه هایی که ما درباره این مسائل می اندیشیم، شکل می دهند. در میان مسائل بنیادینی که فیلم ها به بازنمایی و برساخت آنها می پردازند مقوله مصرف از جایگاه مهمی برخوردار است که در مناسبات شخصیت های فیلم ها با کالاهای مصرفی تجلی می یابد. مقاله حاضر می کوشد تا چگونگی بازنمایی مصرف در فیلم ها...

متن کامل

بازنمایی خانواده ایرانی در فیلم سینمایی «یه حبه قند»

امروزه رسانه های جمعی عرصه ای را فراهم آورده اند که بیشتر مسائل زندگی عموم چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی قابلیت ظهور در آن را دارد. صنعت سینما به عنوان یکی از بسترهای بروز این عوامل زمینه ای را فراهم ساخته تا فیلم سازانی که دغدغه حفظ ارزش های اساسی یک جامعه چون نهاد خانواده را داشته اند اقدام به تهیه و تولید آثاری فاخر در این حیطه نمایند.در این نوشتار پس از بررسی نظریه بازنمایی که یکی از...

متن کامل

تصویر اسلام به روایت کاریکاتور‌های غربی بعد از 11 سپتامبر

کاریکاتور همچون رسانه‌ای مستقل یا از طریق ارائه از رسانه‌های دیگر، سهم عمده‌ای در ارتباطات میان‌فرهنگی داشته و چه‌بسا مناسبات ملت‌ها، اقوام و دولت‌ها را دستخوش تغییرهای جدّی کرده است. نمونه‌هایی از این تأثیرگذاری را می‌توان در بحث کاریکاتورهای موهن دانمارکی مشاهده کرد. بر این اساس و با هدف شناخت بیشتر از کاریکاتورهای غربی دربارة اسلام، این مقاله در صدد آن است که با بهره‌برداری از شیوة تحلیل محتو...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023